وكيل

وكيل

وكيل

۵ بازديد

وكيل دادگستري : وكيل دادگستري فردي است كه به موجب قوانين، مجاز به انجام  وكالت در دادگستري نسبت به موكليني كه به او وكالت داده اند مي باشد و اين موضوع مانع از وكالت وكيل دادگستري در ساير مراجع يا ادارات نخواهد بود مگر اينكه استثناء شده باشد . اشخاصي كه مجاز به انجام وكالت در دادگستري مي باشند حسب مورد و با توجه به حدود صلاحيت انجام وكالت در پرونده ها ، به كارآموز وكالت (عضو كانون وكلا) ، وكيل پايه دو و وكيل پايه يك تقسيم مي شوند .

وكيل و وكالت در دادگاهها : وكالت در دادگاهها و دادسرا ها توسط وكيل دادگستري انجام مي شود ،وكيل دادگستري در كليه مراحل رسيدگي به پرونده هاي حقوقي و كيفري مي تواند حضور داشته باشد و هر شخص مي تواند با مراجعه به وكيلدادگستري در هر يك از مراحل اعم از دادسرا، دادگاه كيفري ، دادگاه حقوقي ، دادگاه خانواده ، اجراي احكام حقوقي ، اجراي احكام كيفري ، دادگاه تجديد نظر استان و ديوان عالي كشور ، به وكيل دادگستري وكالت اعطا نمايد. با توجه به اينكه اقامه دعوي حقوقي و يا كيفري نسبت به هر موضوعي معمولاً يكبار قابليت طرح را دارد مگر موضوعات و يا مواردي كه از اين قاعده مستثني هستند لذا كسب اطلاعات لازم از طريق مشاوره حقوقي و يا اعطاي وكالت به وكيل دادگستري در اقامه دعوي و يا دفاع در قبال دعوي مطروحه مي تواند در حل مشكلات بوجود آمده مفيد و يا مؤثر باشد .

اختيارات وكيل : وكالت در دادگاهها شامل تمام اختيارات راجع به امر دادرسي است جز آنچه را كه موكل استثناء كرده يا توكيل در آن خلاف شرع باشد و يا قابل توكيل نباشد ، ليكن در امور زير بايد اختيارات وكيل در وكالت نامه تصريح شود :

وكالت راجع به اعتراض به رأي، تجديدنظر ، فرجام خواهي و اعاده دادرسي . وكالت در مصالحه و سازش . وكالت در ادعاي جعل يا انكار و ترديد نسبت به سند طرف و استردادسند. وكالت در تعيين جاعل . وكالت در ارجاع دعوا به داوري و تعيين داور . وكالت در توكيل . وكالت در تعيين مصدق و كارشناس . وكالت در دعواي خسارت . وكالت در استرداد دادخواست يا دعوا . وكالت در جلب شخص ثالث و دفاع از دعواي ثالث . وكالت در ورود شخص ثالث و دفاع از دعواي ورود ثالث . وكالت در دعواي متقابل و دفاع در قبال آن . وكالت در ادعاي اعسار. وكالت در قبول يا رد سوگند .

وكيل در دادرسي ، در صورتي حق درخواست صدور برگ اجرايي و تعقيب عمليات آن و أخذ محكوم به و وجوه ايداعي به نام موكل را خواهد داشت كه در وكالت نامه تصريح شده باشد . سوگند ، شهادت ، اقرار ، لعان و ايلاء قابل توكيل نمي باشد .

وكالتنامه : فرم مخصوصي است كه كانون وكلاي دادگستري و يا مركز امور مشاوران حقوقي در اختيار وكيل دادگستري عضو خود قرار مي دهد كه وكيل دادگستري جهت تنظيم قرارداد وكالت با موكل از آن استفاده نمايد .

حق الوكاله وكيل : حق الوكاله وكيل حسب مورد ممكن است بر اساس تعرفه و يا با توافق بين وكيل و موكل تعيين گردد ، چنانچه خواهان در پرونده حقوقي وكيل داشته ، حق الوكاله وكيل بر اساس تعرفه قابل مطالبه مي باشد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.